Samen (wereldwijd!) zorg je ervoor dat een platform (sociale media) tot leven komt. Want als niemand meer iets post dan is er ook niks meer te zien of te beleven! Online en offline ben jij helemaal dezelfde, of niet? Wat deel je wel en niet met hele wereld? Weet jij hoe je dat in kan stellen?
Algemeen
#NIEUW • Hoe voel jij je? En je kinderen en/of leerlingen?
Praten met je leerlingen of kinderen over hun emoties nu we zo op elkaars lip zitten. Hoe die je dit?
Vraag bijvoorbeeld aan de jongste (peuters & kleuters) om te tekenen hoe ze zich thuis voelen. Gebruik bijvoorbeeld de thuisopdrachten van Future NL. Met de opdracht Emoties tekenen (max. 1 uur) leren zij wat emoties zijn, hoe deze (digitaal) te tekenen en hoe je die bij jezelf of anderen (in het gezin) kunt herkennen.
Bij 6 tot 9 jarigen kun je de Emojies les (max. 1 uur) doen. Hierdoor leren kinderen gevoelens over te brengen bij tekstberichten door (ook) emoji’s te gebruiken. Het is belangrijk om te leren dat wat jij over wilt brengen niet altijd zo door de ander wordt begrepen. Dus ga hier lekker mee oefenen nu we nog thuis zitten! Misschien ontwerpen kinderen nieuwe emoji’s! De handleiding en slides zijn via een klik op de links te downloaden.
Wees vooral JeSelfie! (max. 1 uur) is een leuke thuisopdracht voor de bovenbouw. Leerlingen gaan een selfie tekenen die ze graag online zouden willen posten. Wat ziet een kind of familielid als zij er nog eens naar kijken? Is het realistisch, klopt dit met hun gevoel of beeld? Waarom plaatsen we eigenlijk vaak filters over onze foto’s online?
Smaakt het naar meer? Klik hier voor de gratis hulplijn van Future NL bij het inrichten van thuisonderwijs voor leerkrachten en docenten andere thuisopdrachten.
0 TOT 6 JAAR
Emoties tekenen (1 uur)
Tijdens deze les leren kinderen wat emoties zijn. En dat je ook digitaal je emotie kunt laten zien. Ze leren naar elkaar te kijken, of naar jullie als gezin, waardoor we emoties bij elkaar kunnen herkennen. Vervolgens gaan ze zelf een (digitale) emotie tekenen. Download een handleiding in de bijlage van de link.
6 TOT 9 JAAR
Emojies (1 uur)
In deze les leren kinderen dat emoji’s worden ingezet om gevoelens over te brengen bij een tekstbericht. Dit is belangrijk, want een boodschap wordt grotendeels bepaald door non-verbale communicatie via stem en lichaamshouding. Ze gaan hier ook mee oefenen. De tekst van een bericht kan verschillend worden geïnterpreteerd. Door het toevoegen van een emoji kun je aan een tekst de juiste emotie meegeven. Al blijft dit ook opletten: sommige emoji’s hebben in andere landen een andere betekenis. En geven we wel allemaal dezelfde betekenis aan een emoji? Als afsluiting van de les ontwerpen kinderen zelf een nieuwe emoji. Download een handleiding in de bijlage van de link!
Wil jij in mijn vriendenboekje? (1 uur)
Tijdens deze les ervaren kinderen wat aan de ene kant het verschil is tussen poëziealbums en vriendenboekjes en wat aan de andere kant een verschil is met informatie delen via internet zoals Snapchat en Facebook .
Ze maken een profiel zoals in een vriendenboekje dat later een soort Facebook profiel wordt. Hierop gaan twee leerlingen reageren met tekst of met een emoji. Hiermee leren ze over zichzelf te schrijven en tekenen en ook op elkaar te reageren met beeld en tekst. Download een handleiding in de bijlage van de link.
9 TOT 12 JAAR
Young Crowds – Onwijs online! is een magazine voor de bovenbouw waar alles besproken wordt rondom het thema social media.
Ontdek met het Media Spel van Beeld en geluid wat jij allemaal al weet van media en wat voor mediatype je bent. Pssssst, het is een spel voor ouder en kind!
Wees vooral JeSelfie! (1 uur)
TIP: Check ook eens Chantal Jansen als ‘Selfie’ op Instagram.
Tijdens deze les gaan ervaren kids dat foto’s op social media vaak geen realistische weergave van de werkelijkheid zijn. Ze leren dat wat je ziet op sociale media vaak een mooier beeld weergeeft dan de werkelijkheid en dat dit zeer eenvoudig te realiseren is met bijvoorbeeld een filter. Ook leren ze dat dit vaak ook geldt voor de foto’s die ze zelf op sociale media zetten. Dit ervaren ze door een selfie te tekenen die ze graag zouden willen posten. Vrijwel alle leerlingen zullen een zeer rooskleurige selfie tekenen. In het nagesprek wordt hierop gereflecteerd. Daarnaast leren ze waarom professionele fotografen ook vaak filters gebruiken. Download een handleiding en lesbrief in de bijlage van de link!