Het internet kan na een tijdje jouw scroll- en klikgedrag voorspellen door algoritmen. ‘Online media’ weten precies wat jij graag ziet en daarom krijg je suggesties die passen bij wat eerder hebt bekeken: je eigen filterbubbel! Die bubbel kan handig zijn maar daardoor zie je geen andere informatie meer. Dit geldt niet alleen voor jou, maar voor iedere persoon die online is. Soms moeten we bewust wat uit andere bubbels te weten komen, dus hoe prik je door die filters heen?
6 TOT 9 JAAR
Doe de Nationale AI Cursus Voor Kinderen!
AI staat voor artificiële of kunstmatige intelligentie. Daarmee worden slimme machines, snelle computers en sterke robots bedoeld. Deze vind je overal om ons heen, wist je dat? In de toekomst wordt dit alleen nog maar meer. Superspannend! En daarom ook belangrijk om te snappen wat kunstmatige intelligentie precies is.
#NIEUW • Met Toekomstkunde van het WWF kunnen kinderen van groep 5 tot en met 8 zelfstandig thuis aan de slag met actuele onderwerpen zoals: Ruimteafval of Coronavirus en het klimaat of bijvoorbeeld Bosbranden in de Amazone
9 TOT 12 JAAR
OPDRACHT
Bedenk een interview over hoe je opa en/of oma, ouders of vrienden denken over een onderwerp naar keuze en bel ze op via Skype of Facetime! Vraag bijvoorbeeld waarom ze dat denken of waar ze hun informatie vandaan halen. Je kunt hier ook weer een Vlog over maken.
Doe de Nationale AI Cursus Voor Kinderen!
AI staat voor artificiële of kunstmatige intelligentie. Daarmee worden slimme machines, snelle computers en sterke robots bedoeld. Deze vind je overal om ons heen, wist je dat? In de toekomst wordt dit alleen nog maar meer. Superspannend! En daarom ook belangrijk om te snappen wat kunstmatige intelligentie precies is.
Brainhacking, ja dat kan dus heus wel! (1 uur)
In deze les ontdekken de kinderen wat brain hacking is. Ze leren dat sommige functies van bijvoorbeeld apps of websites zijn gemaakt om er voor te zorgen dat de gebruiker dingen doet die de makers willen dat hij/ zij doet. Ze leren dus dat niet alles wordt gemaakt om te zorgen dat de gebruiker het zo leuk mogelijk heeft. Overigens is het niet per definitie slecht! Maar hoe, waar en waarom dan? De kinderen denken ook na hoe ze zelf thuis zijn gebrainhackt. De handleiding is wederom in de bijlage te vinden als je op de link klikt.